maanantai 9. joulukuuta 2019
Paperiliitto » Työttömyyskassa » Ohjeitajavinkkeja » Ansiopäivärahan sähköinen jatkohakemus

Ansiopäivärahan sähköinen jatkohakemus

Ansiopäivärahan jatkohakemuksen voi lähettää sähköisesti Internetin kautta Paperityöväen Työttömyyskassaan. Sähköisen jatkohakemuksen voi lähettää käyttäen pankkitunnuksia. Jatkohakemus tulee täyttää 3 kuukauden kuluessa ensimmäisestä haettavasta päivästä laskettuna. Ensimmäinen päivärahahakemus (iso hakemuslomake) on kuitenkin aina lähetettävä postitse.

Internetin kautta voi lähettää kokonaan työttömän neljän täyden kalenteriviikon tai kalenterikuukauden jatkohakemukset.

HUOMIOITHAN siis, että hakemus täytetään täysien kalenterikuukausien (kuun 1. päivästä kuun viimeiseen) tai neljän kalenteriviikon jaksoissa (maanantai-sunnuntai).

Täytä vain sellaiset suorat jatkohakemukset, joihin ei tarvitse littää liitteitä. Jos liitteitä tarvitaan, lähetä sekä hakemus että liitteet postitse.

Paperityöväen Työttömyyskassan palveluun voi tunnistautua Sammon, Nordean, Osuuspankki-ryhmän ja Aktian verkkopankkitunnuksilla. Pankkien tunnisteilla varmistetaan hakemuksen lähettäjän henkilöllisyys ja korvataan perinteinen allekirjoitus. Sähköisessä päivärahahakemuksessa annetuista tiedoista hakija vastaa samalla tavalla kuin perinteisessä jatkohakemuskaavakkeessa antamistaan tiedoista.

Paperityöväen Työttömyyskassan palvelussa voi myös käydä tarkastelemassa omia tietojaan kuten aiempia ansiopäivärahan maksuja. Sähköisen palvelun käyttäminen on jäsenelle maksutonta.

Internetissä lähetetyt jatkohakemukset ovat näkyvissä Paperityöväen Työttömyyskassassa hakemuksen jättöpäivää seuraavana arkipäivänä.

Jatkohakemuksen täyttäminen

Hakija pääsee täyttämään sähköisen jatkohakemuksen tästä linkistä.

Linkistä avautuu uusi sivu, jolla käyttäjä tunnistautuu verkkopalvelutunnuksia käyttäen järjestelmään.

Jatkohakemuksen täyttämisestä on sivuilla selkeät ohjeet. Ohjeet ilmoittavat, mikäli jokin kohta on täytetty puutteellisesti tai virheellisesti. Puutteellisesti tai virheellisesti täytettäessä ohjeet tulevat näkyviin tietokoneen ruudulla yläreunaan. Hakemuksen täyttämistä ei voi jatkaa, ennen kuin tuo kohta on täytetty oikein. Jatkohakemus voidaan lähettää, vasta kun se on täytetty oikein.

Tunnistautuminen

Jatkohakemuksen lähettäminen sähköisesti vaatii verkkopankkitunnukset eli samat henkilökohtaiset tunnukset, jotka tarvitaan pankkiasioiden hoitamiseen Internetissä. Näillä tunnisteilla varmistetaan hakemuksen lähettäjän henkilöllisyys, jotta sähköinen asiointi täyttää tietoturvavaatimukset. Tunnisteet yksilöivät sähköisen allekirjoituksen.

Käyttöturvallisuus

Jos sähköistä asiointia tai palvelua käytetään julkisissa tiloissa olevilta koneilta tai toisen henkilön koneelta, on käytön jälkeen aina tyhjennettävä käytetyt sivut koneen välimuistista. Se on hyvä tehdä myös omassa käytössä olevalla koneella asioidessa.

Selaimesta (Microsoft Internet Explorer)
•  avaa Työkalut -valikko
•  valitse Internet-asetukset
•  valitse Yleiset
•  valitse Väliaikaiset Internet-tiedostot
•  Poista evästeet ja Poista tiedostot ja klikkaa OK
•  Tyhjennä sivuhistoria

* * * * *

Tietoturvaohje Internet-asiointiin

Jos työskentelet yhteiskäytössä olevalla tietokoneella ja vierailet tunnistusta vaativissa palveluissa, muista seuraavat asiat

• poistu palvelusta aina Kirjaudu ulos – painikkeella. Muutoin yhteystietosi jäävät auki ja muut voivat käyttää palvelua tunnuksillasi.
• tyhjennä lopuksi välimuisti ja sivuhistoria (ohje alla)
• tyhjennä lopuksi myös tallennetut salasanat. Joissakin koneissa on otettu käyttöön Automaattinen täydennys – toiminto, joka tallentaa käyttäjätunnuksia ja salasanoja kirjoitettaessa (ohje alla)

Välimuistin tyhjentäminen

Internet Explorer
1. Valitse Työkalut > Internet-asetukset
2. Yleiset-välilehden kohdassa Väliaikaiset Internet-tiedostot klikkaa Poista tiedostot – painiketta.
3. Avautuvassa ikkunassa lisää valintamerkki kohtaan Poista kaikki offline-sisältö ja hyväksy tyhjennys OK-painikkeella.
4. Sulje vielä Internet-asetukset – ikkuna OK-painikkeella.

Tallennettujen salasanojen tyhjentäminen

Internet Explorer
1. Valitse Työkalut > Internet-asetukset
2. Sisältöön liittyvät asetukset – välilehdellä Omat tiedot kohdassa klikkaa Automaattinen täydennys – painiketta
3. Avautuvassa ikkunassa klikkaa Tyhjennä salasanat – painiketta ja vastaa OK kun kysytään Haluatko varmasti tyhjentää kaikki aiemmin tallennetut lomakkeen salasanat.
4. OK:lla takaisin selaimelle.

Välimuistin ja tallennettujen salasanojen tyhjentäminen

Mozilla Firefox
Mozilla Firefox – selaimessa kaikkien väliaikaistiedostojen eli evästeiden, välimuistin ja sivuhistorian sekä salasanojen tyhjennys onnistuu yhdellä toiminnolla seuraavasti:
1. Valitse Työkalut > Poista yksityisyystietoja
2. Laita täppä niihin kohtiin, jotka haluat poistaa (esim. Tallennetut salasanat)
3. Klikkaa Poista valitut tiedot -painiketta

Työttömyyskassa