Paperiliitto » Paperiliitto r.y. » Paperiliiton historiaa 1906—2006 » Paperiliiton historiateos nyt tilattavissa

Paperiliiton historiaa 1906—2006

Antti Kujala, Paperiliiton historia 1906-2005: Paperiteollisuuden työmarkkinasuhteet ja suomalainen yhteiskunta (Vammalan Kirjapaino Oy: kustantaja Paperiliitto, 2006), 676 s., runsaasti ja myös monivärikuvin kuvitettu, kuvio- ja tilastoliitteitä.

Voit tilata historiateoksen itsellesi hintaan 15 euroa + postikulut, toimitus postiennakolla. Tilaukset Paperiliiton toimistoon Susann Laineelle, puh. 010 289 7714 tai susann.laine @ paperiliitto.fi.

Antti Kujalan Paperiliiton historia käsittelee maamme vaurastumisen kannalta tärkeän teollisuudenalan työntekijöiden ammattiliiton vaiheet perustamisestaan 1906 paperiteollisuuden työsulkuun touko-kesäkuussa 2005. Alan työmarkkinasuhteet olivat poikkeuksellisen hyvät 1950-luvun alusta 1980-luvun loppuun, jolloin ne huonontuivat dramaattisesti. Kujala etsii kirjassaan vastausta siihen, miksi näin kävi.

Paperiteollisuus on ollut vientitulojen hankkimisen kannalta aivan keskeinen taloudenala. Kansantaloutta johdettiin pitkälle sen ehdoilla 1990-luvulle asti. Paperiteollisuuden työmarkkinasuhteiden historia nivoutuu kiinteästi yhteen talous-, hallitus- ja puoluepolitiikan kanssa. Erityisen tiivis yleispoliittinen yhteys oli talouspulan aikana 1930-luvun alussa, ensimmäisinä toisen maailmansodan jälkeisinä vuosina sekä sosiaalidemokraattisen puolueen ja ammattiyhdistysliikkeen hajaannuksen aikana 1950- ja 1960-luvulla – ja tämän jälkeenkin aina 1990-luvun alkuun. Vuoden 2005 työsulku nosti jälleen alan työmarkkinasuhteet valtakunnanpolitiikan keskipisteeseen.

Kirja paljastaa kabinettien ovien takaiset tapahtumat. Päätösten ja sopimusten taustat selvitetään monipuolisten lähdeaineistojen nojalla. Tapahtumien keskiössä ovat Paperiliiton puheenjohtajina toimineet työmarkkinapolitiikan eturivin vaikuttajat ja värikkäät persoonat Vihtori Rantanen, Veikko Ahtola ja Antero Mäki. Eikä viimeistenkään liittopuheenjohtajien Jarmo Lähteenmäen ja Jouko Ahosen kausia värittömiksi voi moittia.

Historiateoksen kirjoittaja

Antti Kujala

Antti Kujala on Helsingin yliopiston Suomen ja Venäjän historian dosentti.