maanantai 19. elokuuta 2019
Paperiliitto » Järjestökoulutus » Kuka koulutuksen maksaa?

Kuka koulutuksen maksaa?

Sopimuskurssien tuki

Kun kurssit ovat työnantajajärjestöjen kanssa sovittuja eli “työnantajan tuen piirissä” ja kun sekä hakija että kurssi ovat koulutussopimuksen mukaisia, työnantaja maksaa:

• kurssiajalta normaalin palkan
  • osan kurssikustannuksista (ns. ateriakorvaus)
  • Paperiliitto maksaa loput kurssimaksusta, oppimateriaalin sekä matkat

Varmista tällaiselle kurssille hakiessasi, että työnantaja sitoutuu maksamaan ateriakorvauksen merkitsemällä hakulomakkeeseen rastin ja laskutusosoitteen. Ateriakorvaus ei ole sinulle verotettavaa tuloa, vaan se on työnantajien kanssa sovittu osuus kurssikustannuksista.

Yleisten kurssien tuki

Kurssimaksun, oppimateriaalin ja matkat maksaa yleensä Paperiliitto. Jos kurssi ei kuulu liiton tukemaan koulutukseen, voi kulut maksaa myös ammattiosasto. Kun kurssikustannukset on päätetty korvata ja merkinnät tehty kurssihakemukseen, opisto laskuttaa kulut suoraan liitolta/osastolta kurssin jälkeen. SAK antaa vuosittain suosituksen kurssituen kohdentamisesta jäsenliitoilleen.

Kurssipäiväraha on 35,75 €/vrk, järjestökurssien kurssistipendi on 160,95 €/vko eli yhteensä päivärahan kanssa 339,68 €/vko.

Ammattiosastosi opintosihteeri tietää, millaisia päätöksiä osastolla on kurssikustannuksiin osallistumisesta. Yleiselle kurssille osallistuvalle työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa (ansionmenetystä) kurssiajalta. Ammattiyhdistysopiston hyväksymiensä opiskelijoiden puolesta liitto maksaa kurssimaksun, johon sisältyvät opetus, täysihoito, tarvittavat oppilasvakuutukset ja oppimateriaalit.

Matkakulujen korvaus

Kurssimatkan kustannukset maksaa yleensä Paperiliitto. Matkakuluja ovat matkan hinta ja pitempikestoisen matkan ylimääräisiä kuluja korvaava matkapäiväraha. Kulut korvataan opistolla tehtävän matkalaskun perusteella pankkitilille.

Matkan hinta korvataan halvimman julkisen kulkuneuvon taksan mukaan. Oman auton käyttö korvataan ajettujen kilometrien perusteella linja-autohinnaston mukaan. Lentolipun käyttöön ovat oikeutetut Jyväskylän yläpuolelta tulevat Kiljavan kurssilaiset. Matkaliput lähetetään osallistujille liitosta sähköisesti.

Matkapäivärahaa voi saada sopimus- tai järjestökursseille osallistuva, jos edestakainen matka-aika ylittää täydet kurssivuorokaudet joko 6 tunnilla (osapäiväraha), 10 tunnilla (kokopäiväraha). Tässä kohdassa noudatetaan verohallituksen vuosittain verovapaiksi vahvistamia päivärahoja.

Matkapäivärahoihin oikeuttava aika lasketaan käytetyn todellisen ajan perusteella siten, että kotoa kurssille lähtöhetken ja kotiinpaluuhetken välisestä ajasta vähennetään kurssin kesto täysinä vuorokausina, mukaan lukien kurssien väliviikonloput. Jos jäljelle jäänyt aika ylittää mainitut tuntimäärät, matkapäiväraha maksetaan. Kulut korvaa joko liitto tai ammattiosasto samalla päätöksellä kuin kurssimaksunkin.

Kiljavan opisto perii kurssia edeltävän yön majoittumisesta maksun. Paperiliittolaisten osalta on sovittu, että liitto maksaa vain niiden opiskelijoiden osalta yöpymisen, jotka ovat etukäteen sopineet asiasta liiton järjestösihteerin kanssa.