maanantai 30. maaliskuuta 2020
Paperiliitto » Työsuojelun henkilövalintojen aika lähestyy

Työsuojelun henkilövalintojen aika lähestyy

16.10.2013
Työsuojeluvaltuutetut ja –varavaltuutetut sekä työsuojeluasiamiehet valitaan paperiliittolaisilla työpaikoilla marras-joulukuussa. Työpaikalla, jossa säännöllisesti työskentelee vähintään kymmenen työntekijää, on valittava työsuojeluvaltuutettu ja hänelle kaksi varavaltuutettua. Myös pienemmille työpaikoille voidaan valita työsuojeluvaltuutettu.

Työsuojeluvaltuutettu seuraa, vaikuttaa ja osallistuu työpaikan työsuojeluun ja työympäristöön liittyvien asioiden valmisteluun ja toteutukseen. Työsuojeluvaltuutettu on työsuojeluasioissa työpaikan työntekijöiden edustaja.

Ehdokkaita saavat asettaa ja ehdokkaiksi saavat asettautua kaikki työpaikan työntekijät. Vaaleissa valitaan edustajat kaudelle 2014–2015.

Jos valinnoista järjestetään äänestys, vaaliin saavat osallistua kaikki ne työpaikan työntekijät, jotka ovat työsuhteessa vaalipäivänä mukaan lukien esim. lomautetut tai vanhempainvapaalla olevat.