maanantai 30. maaliskuuta 2020
Paperiliitto » Duunari-info neuvoo nuoria

Duunari-info neuvoo nuoria

27.08.2013
Nuorten Duuni-info palvelee puhelimitse ja netissä 1. marraskuuta saakka. Duuni-infosta saa maksutta tietoa työelämän perusasioista puhelimitse ja nettisivujen kautta.

Neuvontaa annetaan arkisin kello 9–15 puhelinnumerossa 0800 179 279 ja osoitteessa www.duuni-info.fi. Palvelu on samankaltainen kuin kesäisin palvellut Kesäduunari-info.

Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi soittaa nimettömänä.

Kyseessä on Ylen käynnistämä Nuorille. Nyt! –kampanja, jossa ovat mukana myös SAK STTK ja Akava. Kampanjan tarkoituksena on yhdistää suomalaiset nuorten puolesta syrjäytymistä vastaan.

www.duuni-info.fi

Kesäduunari-info jatkuu kesällä

Nuorten Duuni-info toimii samaan tapaan kuin kesäkuukausina toiminut Kesäduunari-info. Tänä kesänä kesäduunaeriden palveluun tuli yli 520 yhteydenottoa. Kysyjät olivat nuoria, heidän vanhempiaan ja työnantajia. Viime vuonna kysyntää oli saman verran.

Kesäduunarineuvoja Anna-Sofia Kiven mukaan alkukesästä kysyttiin peruspalkasta, myöhemmin askarruttivat palkkasaatavat kuten maksamatta jääneet palkan osat. Työsopimuksessa saattoi olla maininta, että peruspalkka sisältää kaikki lisät, vaikka tällainen ehto on pätemätön ja työehtosopimuksen mukaan lisät on maksettava.

– Kysymyksiä tuli myös työvuorolistojen antamisesta. Työntekijä on saatettu pyytää töihin ilman, että vuoroista on sovittu etukäteen tai sovittu vuoro on peruttu.

Paperiteollisuuden työpaikoilta tulleet kysymykset voi laskea kahden käden sormin, lähinnä alkukesällä kysyttiin pyhäpäivistä.

– Suurin osa kysymyksistä on tullut kausiluonteisista työpaikoista kuten ravintoloista, kioskeista, kahviloista, marjanpoiminnasta ja torimyynnistä. Myös autokorjaamon työntekijöiltä on tullut kysymyksiä, samoin telemarkkinoinnista.

Nuorten duuni-infolla järjestöt osallistuvat Ylen Nuorille. Nyt! -kampanjaan, jonka tarkoituksena on yhdistää suomalaiset nuorten puolesta syrjäytymistä vastaan. Kesäduunari-info palaa palvelemaan taas ensi kesänä.

Kesäduunari-info palaa palvelemaan taas ensi kesänä.